maanantai 4. toukokuuta 2015

Perjantai 1.5.2015 - 3.5.2015 sunnuntai


Tänään perjantaina ei tarvinnut lähteä aamusta liikenteeseen vaan sain ottaa ihan rennosti. Aamupalan jälkeen lähdin tekemään kävelylenkkiä kaupungille. Olisi ollut ihan mukava käydä myös kaupoissa jotta olisi voinut katsoa vielä tuliaisia kotiin. Mikael ja Jenna ovat tulossa tänään Mariboriin. Suunnitelmissa on käydä syömässä ja myös ehkä katsomaan yöelämää. Mikael tulikin hieman neljän jälkeen asunnolleni ja yritimme laitta kisastudiota pystyyn. Nettitikku ei jaksanut pyörittää peliä joten sitten kuuntelimme radiosta Suomen peliä. Jenna tuli hieman kuuden jälkeen. Olimme vielä hetken asunnollani ennen kuin lähdimme syömään. Kävimme ottamassa muutaman oluen rokkibaarissa illalla.


Lauantaina oli tapaaminen ZNi yhteyshenkilön kanssa. Olimme sopineet tapaamisen keskustaan ja menimme kahvilaan juomaan kahvit. Kävimme läpi asioita kuinka olin viihtynyt, mitä töitä tein ja mitä asioita opin työharjoittelujaksolla. Juttelimme reilu puoli tuntia ja sen jälkeen lähdin takaisin asunnolleni. Olimme suunnitelleet lähtevän jokiveneajelulle tänään. Keli kuitenkin muuttui pienessä ajassa. Vettä alkoi satamaan ja myös ukkonen jyrähteli välillä. Olimme sitä mieltä ettei tuonne ulos ole mitään järkeä lähteä. Sateen loputtua lähdimme syömään. Ruokailun jälkeen palasimme asunnolleni. Jenna ja Mikael ovat tänään lähdössä takaisin omiin asuntoihin. Olin saanut viestin, että kuljetus sunnuntaina lähtee jo kello 12 kohti Grazin lentokenttää. Olisin kyllä lähtenyt mielelläni vasta neljän aikoihin. Nyt joudun kuluttamaan aikaa useamman tunnin lentokentällä. Siinä lähellä kun ei ole mitään paikkaa mihin voisi mennä kiertämään. Aloitin pakkaamisen jo tänään, niin huomenna ei tarvitse tehdä kiireessä.

Sunnuntaina aamuna pakkasin loput tavarat ja sitten siivosi huoneeni. Ilma oli jälleen hieman epävakaa. Lähdin sitten kävelemään ajoissa bussiasemalle. Kuljetus auto oli myös ajoissa, mutta jouduimme pienen ajan odottaa toista matkalaista. Lähdimme hieman 12 jälkeen ajamaan kohti lentokenttää. Matkalla oli moottoritiellä poliisilla yhdellä levähdys alueella tarkistus päällä. He ottivat satunnaisia autoja tarkistukseen. Juttelin kuljettajan kanssa ja hän sanoi, että ottavat tarkistukseen yleensä ei eu maan autoja. Pääsimme jatkamaan matkaa ilman pysähdystä. Olinkin sitten yhden aikoihin lentokentällä. Lentokentällä aika ei tuntunut liikkuvan yhtään. Kävin välillä ulkona pienellä kävelyllä, kun sisällä ei jaksanut istua koko ajan. 




Vihdoin ja viimein kello tuli 18:40 ja aloitettiin ottamaan lentokoneeseen matkustajia. Koneessa olikin yllättävän paljon matkustajia. Saattoi johtua myös siitä, että oli sunnuntai. Frankfurttiin päästyämme oli hieman ulalla siitä, että missä olen. Tulimme koneesta bussi kyydillä terminaaliin. Pääsin kuitenkin oikeaan paikkaan. 

Puhelimen saatuani päälle alkoikin tulla viestejä Lufthansalta. Porttia vaihdettiin kolme kertaa. Onneksi viimeinen ilmoitus portista oli aika lähellä ja oli helppo suunnistaa sinne. Lentokone lähti ajoissa Frankfurtista ja olinkin Helsingissä 1:40 aamulla. Terminaalista pääsin ulos hieman kahden jälkeen ja kotona olin kolmen aikaa. Hieman ajatukset jylläsivät ja oli vaikea saada unta. Mutta olin saanut nyt oman työharjoittelun jaksoni Sloveniassa valmiiksi.  


torstai 30. huhtikuuta 2015

Keskiviikko 29.4.2015 - torstai 30.4.2015

Keskiviikko 29.4.2015

Tänään oli sitten toiseksi viimeinen työpäivä täällä. Aika on mennyt todella nopeasti. Olen päässyt tutustumaan uusiin ihmisiin ja myös tekemään hyvin erilaisia tehtäviä. Vähän on haikea mieli, koska nyt on pikku hiljaa päässyt enemmän tutustumaan henkilöihin.

Tänään jäin jälleen portille töihin. Hetken aikaa istuskeltiin siellä. Sitten lähdimme katsomaan, kun risteilyalus oli tulossa satamaan. Koperissa alkaa yleensä huhtikuun lopussa laivaliikenteen sesonki. Tänään tuli vain yksi laiva, mutta sunnuntaina on tulossa kolme laivaa satamaan.

Tämän päivän laivassa oli kyydissä 2264 henkilöä. Täällä toimitaan hieman eritavalla kuin Suomessa. Poliisi tarkistaa henkilöllisyyden heiltä, jotka nousevat laivasta kaupungille. Vartijat sitten tarkistavat henkilöt heidän saapuessa kaupungilta laivaan. Tehtävä ei Luka Koperille kuulunut, vaan sen hoiti toinen yritys (IBS). Kerroin heille, että meillä tuon tarkistuksen hoitaa rajavartiointilaitos sekä satamaliikenteessä että lentokentällä.

Heillä ei ole vielä isoa terminaalia. Se on suunnitteilla ja sen pitäisi valmistua noin viiden vuoden sisällä. Satamalla on paljon muitakin isoja laajennuksia sekä tieverkoston uusimista. Mutta kaikki hankkeet vaativat myös rahaa. Nykyinen terminaali on lähinnä teltan mallinen. Tilassa on kuitenkin laitteet joilla voidaan varmistaa, etteivät henkilöt vie metalliesineitä laivaan.

Loppupäiväksi siirryin portille päästämään henkilöitä ja autoja satamaan ja/tai sieltä pois.
Asunnon sain siivottua ja matkalaukun melkein pakattua. Huomenna on mukavampi tulla töistä, kun ei tarvitse enää niitä tehdä.

Torstai 30.4.2015

Tänään oli sitten viimeinen työpäivä. Olin portilla aamupäivän ja sen jälkeen siirryin toimistolle loppupäiväksi. Turvallisuuspäälliköllä oli taas hieman kiire. Jouduin odottelemaan, että hän vapautuisi palavereista. Pääsimme hoitamaan minun paperiasiat pois ja otimme sitten ihan rennosti. Joimme kahvia ja söimme pullaa. Yrityksestä jäi todella hieno kuva ja heillä on erittäin hyvä työilmapiiri siellä. Juttelin muutaman työntekijän kanssa asiasta. He sanoivat, että se on paras paikka tehdä töitä, mutta sinne on erittäin vaikea päästä töihin. Kerroin huomioni työilmapiiristä turvallisuuspäällikölle ja hän oli tyytyväinen. Heillä olisi kyllä tarvetta saada enemmän työntekijöitä, mutta ongelma tuntuu olevan yleinen, myös muissa maissa.

Haikein mielin joudun sitten hyvästelemään työntekijöitä sekä vartiointi- että työturvallisuuden puolelta. Olen kuitenkin aina tervetullut käymään toimistolla jos matkustan sinne uudestaan lomamatkalle, menemme sitten päälliköiden kanssa juomaan oluet. Täällä ollessani, heillä ei ollut vapaa-aikana mahdollista viettää aikaa minun kanssa. Työpaikka olisi varmasti sellainen, jossa myös itse viihtyisin hyvin ja tekisin mielelläni töitä. Pitäisiköhän laittaa työhakemus heille J.

Pääsin lähtemään asunnolleni pakkaamaan ja siivoamaan oman huoneeni. Slovenialaiset opiskelijat olivat vielä paikalla kun pääsin asunnolle. Pääsin myös hyvästelemään heidät ja toivottamaan hyvää jatkoa. Pakkauksen ja siivouksen jälkeen oli hetki aikaa, lepäillä ennen lähtöä Mariboriin. Olin illalla 20 aikoihin perillä. Pikaisesti kävin kaupassa hakemassa eväitä ja suunnistin asunnolle. Vielä olisi jäljellä organisaation kanssa loppupalaveri, muuten voin jo ottaa hieman rennommin. Mukava oli palata takaisin vanhojen kämppisten luokse loppuajaksi. 

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Maanantai 27.4.2015 - tiistai 28.4.2015

Maanantai 27.4.2015

Aamulla oli vuokra-auton palautus edessä. Reippaana ylös ja valmistautuminen uuteen päivää. Sain vietyä auton vuokrausliikkeeseen ja he katsoivat todella tarkasti, ettei ollut mitään jälkiä, eikä niitä myöskään löytynyt. Sitten lähdin kävelemään työpaikalle. Tänään täällä on pyhäpäivä ja minulla olisi ollut vapaapäivä, tiedon siitä sain juuri ennen työpäivän loppumista perjantaina. Mutta olin kuitenkin ilmoittanut turvallisuuspäällikölle, että tulen koska on aamulla auton palautus, saapuessani portille kaikki totesivat minulle, tänään on pyhäpäivä.  Töihin tulin kuitenkin!

Liikennettä alueella on pyhinä ja viikonloppuisin todella vähän. Lähdimme katsomaan palokunnan kanssa heidän maanantain tarkistuskierrosta. He tarkistavat sammutusjärjestelmät viikoittain. Ensin menimme paikkaan missä oli kaksi isoa diesel konetta. He käynnistivät koneet ja tarkistivat että vesi liikkuu putkissa. Siellä oli ohitusputki suoraan mereen. Vettä tuli todella paljon, kun moottorit olivat käynnissä. Kysyin kuinka paljon vettä koneet työntävät eteenpäin minuutissa. Niistä tulee kuulemma 450l/min ja koneita on kaksi kappaletta. Tarkistuksen jälkeen he tekivät merkinnän tarkistuskirjaan.
Siirryimme seuraavaan paikkaan. 

Se oli varageneraattori huone. Ja taas sama juttu, tarkistettiin, että koneen lähtevät käyntiin ja tuottavat myös samalla sähköä. Seuraavaksi mentiin sammutusjärjestelmä- säiliöille. Siellä oli 4 konetta, jotka myös ottivat vettä merestä. Sieltä lähtevät putket kaikkiin säiliöihin ja paikkaan missä junakuljetus purkaa lastin. Myös laivan purkupaikalla oli omat alkusammutusjärjestelmänsä. Kävimme siilon sisällä katsomassa miltä siellä näytti. Siellä oli kerran meinannut syttyä iso tulipalo, koska joku oli jättänyt luukun auki, missä sähköjohdot ovat. Myös näistäkin paikoista tehtiin tarkistuskirjaan merkinnät.

Olin vielä hetken portilla katsomassa tulisiko mitään mielenkiintoista eteen. Mitään ei tapahtunut, niin lähdin viettämään, pyhäpäivää kaupungille.

Tiistai 28.4.2015
Tänään katsoimme läpi papereita toimistolla, jotka täytyy täyttää torstaina. Turvallisuuspäälliköllä olikin sitten hieman enemmän asioita jonossa. Mutta hetken odottelun jälkeen pääsimme käymään ne läpi. Toimistolla meni puolipäivää ja lähdin sitten syömään. Ruokailun jälkeen siirryin portille seuraamaan tilannetta. Työntekijät olivat jo käyneet tekemässä tarkistuskierroksen alueella ja olivat nyt tarkistamassa kuorma-autoja.

Olin sitten loppupäivän portilla seuraamassa ja tekemässä pieniä työtehtäviä, portin avausta autoille ja henkilöliikenteelle. Tänään oli jälleen vuorossa työntekijät, jotka eivät osanneet puhua paljon englantia. Mutta yritimme kutenkin hieman saada juttua aikaiseksi. Päivän päätteeksi toivotin heille hyvät jatkot ja kiitin siitä, että he opettivat eri asioita. Sitten kämpille aloittelemaan pakkaamista, ettei jää ihan viime tippaan. Pientä siivoustakin pitäisi tehdä asuntoon.


tiistai 28. huhtikuuta 2015

Lauantai 25.4.2015 - sunnuntai 26.4.2015

Lauantai 25.4.2015

Aamulla herättiin ja syötiin aamupala. Vähän oli epävarma olo, koska yhdellä ei ollutkaan passia mukana, mutta sähköpostissa oli kopio. Otimme suunnan kohti rajaa ja toivoimme, ettei siellä tulisi ongelmaa. Rajavalvoja ei sitten hyväksynyt tuota sähköpostin passia. Hetken mietittyämme uutta suunnitelmaa, päätimme lähteä kohti Celjeä ja hakemaan puuttuvan passin. Matkaan kului kaksi tuntia.


Suunnitelma kuitenkin muuttui matkalla; pysähdyimme menomatkalla Kroatiaan, Postojnan luolaan. Olin kuullut usealta työkaverilta, että on mahtava paikka käydä. Kierros luolassa kesti noin 1,5 tuntia. Aluksi menimme junalla noin kahden kilometrin matkan, jonka jälkeen jatkoimme luolassa kävellen ja välillä opas kertoi luolan historiasta. Paikka oli kyllä mielenkiintoinen ja voisi siellä käydä uudestaankin.
 


Tämän jälkeen jatkoimme kohti Kroatiaa. Lähdimme ajamaan kohti Rijekaan ja sieltä suunnistimme Pulaan. Reitille osui noin 5 kilometrin mittainen tunneli. Tänään olemme siis viettäneet aikaa tunneleissa ja luolissa.  Matkaa oli vielä reilu tunti jäljellä ja pääsimme seuraamaan auringon laskua samalla. Lopulta pienen seikkailun jälkeen pääsimme hotelliin. Meillä ei ollut muuta tietoa hotellista kuin osoite ja suurin piirtein tieto siitä missä sen pitäisi olla. Pari kertaa piti kysyä paikallisilta apua. Kirjauduimme sisään ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa.

Sunnuntai 26.4.2015

Aamulla söimme aamupalan hotellissa. Ei ollut mikään gourmet ateria, mutta sai sillä vatsan täyteen. Pakkasimme tavarat autoon ja lähdimme tutkimaan kaupunkia. Kaupungista löytyi monta rantaa ja venesatamia. Kävimme tutustumassa Pula arenaan. Kiersimme kaupunkia muutaman tunnin ja sen jälkeen lähdimme ajamaan kohti seuraavaan paikkaan.




Rovingo oli seuraava paikka, mihin halusimme tutustua. Ajoimme pieniä teitä, jotta näkisimme hieman enemmän paikallisten asuinympäristöä. Moottoritieltä ei oikein edellisenä päivänä nähnyt. Pääsimme perille ja sää oli aurinkoinen ja lämmin. Pysähdyimme syömään hieman, jotta jaksaisimme kävellä. Alueella oli paljon kauppiaita, jotka yrittivät myydä kaikkea rihkamaa. Rovingo olisi ollut se paikka missä olisin halunnut olla yötä ja viettää hieman enemmän aikaa. Voihan olla, että tulen vielä uudestaan käymään täällä. Aika vierähti todella nopeasti ja oli taas jatkettava matkaa.

Suuntasimme sitten kohti Sloveniaa ja Koperiin. Pysähdyimme ottamaan kuvia Kroatian kanaalista. Löysimme paikan mihin oli rakennettu torni ja mistä oli hyvä ottaa kuvia. Ei siinä kovin kauan kerennyt ottaa rauhassa kuvia, paikalle tuli bussilastillinen turisteja ja tietysti kaikilla mielessä kuvien ottaminen. Päätimme lähteä pois ja jatkaa matkaa. Tietysti se yksi selfiekin oli otettava matkalla.

Pääsimme alkuillasta kämpille. Tyhjensimme auton tavaroista ja lähdimme syömään. Reissu oli todella mukava ja nähtiin monta eri paikkaa. Kilometrejä tuli kaikkiaan 700. Olisi tietysti ollut mukavaa jos olisi ollut enemmän aikaa olla reissussa. Jäljellä olisi vielä yksi viikko ja paljon vielä paikkoja joihin olisi mukava päästä tutustumaan. Ensi viikolla toivottavasti tulee yksi matkustajaristeilijä, jotta pääsisin katsomaan kuinka täällä toimitaan. 





perjantai 24. huhtikuuta 2015

Keskiviikko 22.4.2015 - perjantai 24.4.2015

Keskiviikko 22.4.2015

Tietysti päivä alkoi samalla tavalla, kuin kaikki aikaisemmatkin, kahvilla ja tupruttelulla. Päivän ohjelma oli, portilla ja alueella kiertämistä.

Porttikopissa menikin muutama tunti ja vartijoiden kanssa söimme pientä evästä. He olivat käyneet ostamassa kaupasta patonkia, juustoa, jotain makkaraa ja kananmunia. Oli ihan kiva yllätys ja eikä tarvinnut lähteä muualle syömään. Juttua myös riitti vaikka he juttelevat edelleen keskenään sloveniaa.

Lähdimme päivällä tekemään tarkistuskierrosta alueelle ja yhteen työpisteeseen tarkistusta työntekijöistä. Alueella ei havaittu mitään poikkeavaa ja siirryimme sitten työntekijöiden tarkistamiseen. Töissä oli yksi työntekijä, joka sai tehdä töitä vain kello 14 - 20, kierroksella olimme kello 12. Työpaikan johdolle menee varoitus ja seuraavalla kerralla henkilö saa alueelle työkiellon noin kahdeksi viikoksi. Ihmettelen silti, miksi he ottavat sellaisen riskin.
Lähdimme portin suuntaan, jolloin tuli hälytys kuorma-autosta, joka ajoi kielletyllä alueella. Pysäytimme kuljettajan ja hän sai varoituksen asiasta. Samaan aikaa oli myös muita tulossa sinne, mutta kun he huomasivat meidät, niin kääntyivät saman tien pois. Seuraavana olikin vuorossa parkkirakennus. Autoista tarkistettiin luvat, niissä piti olla ikkunoissa lupalappu. Mikäli lappu puuttui, niin heidät pysäytettiin ja kuvattiin sekä auto että kuljettaja luvat. Ja tietysti, taas tehtiin raportteja.

Saimme tehtäväksi loppupäivään alueelle liikenneohjausta. Siellä oli pitkä juna mikä tukki samalla pääväylän. Menimme paikalle ja osa kuorma-autoista piti ohjata sivuun, koska portin luota oli pakko saada autoja pois. Myös muut risteykset menivät tukkoon alueella. Siellä sitten ohjasimme autoja ja osa kuljettajista oli tietysti vihaisia. Ruuhkan purkamiseen meni yllättävän paljon aikaa. Olimme siellä noin tunnin verran, toivottavasti ei tule auringon pistosta. Päivä oli todella lämmin +24. Siihen työpäivä päättyikin.

Torstai 23.4.2015

Tänään oli valvomossa koko päivän. Päivän aikana, alueella ei juurikaan tapahtunut mitään. Pääsin nyt uudestaan leikkimään kameroilla. Minulle annettiin ihan pieni tehtävä. Kartasta näytettiin paikka ja minun oli osattava etsiä alue kameralla. Tein myös pienen tallenteen muistiin. Olihan siinä monta asiaa mitä piti osata tehdä. Päivällä tulikin työmiehiä vaihtamaan kommunikaatiovälineitä valvomoon. Sinne asennettiin ihan uudenlainen järjestelmä. Ohjelma tulee toimimaan internetin kautta. Vielä päivän loputtua en kylläkään päässyt ihan perille kuinka tuo laite toimii.

Ja saimme sittenkin myös yhden kunnollisen tapahtuman. Alueella alkoi yksi kuorma-auto palaamaan. Onneksi kuitenkin kuljettaja huomasi asian hyvissä ajoissa ja sai palon sammutettua jauhesammuttimella. Hetkestä, kun tieto tuli valvomoon oli palokunta paikalla noin 2minuutissa. Oli ihan hienoa päästä katsomaan tallenteelta, kuinka tilanne oikeasti alkoi. Paikan päällä olevat vartija tekevät siitä raportin. Valvomosta tehdään alkutiedot, mihin lisätään videoleikkeen ja vartija tekevät sen loppuun kuvien kanssa. Siihen työäivä sitten loppuikin. 

Kotimatkalla piti käydä autonvuokrausliikkeessä. Mutta se oli kiinni jo. No, nettiin tekemään varausta ja ongelmia siinä tuli heti. Soitin sitten suomeen ja kysyin apua Rental Carsista ja sain varauksen tehtyä. Vähän meinasi tulla kiire auton kanssa. Mutta täytyyhän reissussa olla hieman jännitystä…..


Perjantai 24.4.2015

Tämä päivä oli sitten kahden viikon työjaksosta, se kaikkein tylsin. Olin pelkästään portilla ja kukaan ei oikein osannut puhua englantia. Olin myös hieman vaivautunut, koska huomasin heidän puhuvan minusta. Ja koska he puhuvat sloveniaa, niin en ymmärtänyt mistä puhuttiin. Tänään olin aika väsynyt, koska kämppikset saivat omista kouluistaan diplomit ja he juhlivat myöhään iltaan tai aikaiseen aamuun. Sain onneksi, edes vähän nukuttua.

Päivä loppui ja pääsin hakemaan vuokra-auton vuokrauspisteestä. Iloinen yllätys oli se, että Polo oli muuttunut Astra farmariksi. Tietysti auto tuli samaan hintaan. Hieman jännitti lähteä pihasta liikkeelle ja suunnistaa kohti asuntoa. Hyvin meni, eikä kukaan edes töötännyt minulle. Nuorisopuolen opiskelijat tulivat tänään tänne ja olin heitä vastassa juna-asemalla. Vietimme illan täällä Koperissa ja huomenna lähdemme sitten seikkailemaan - ympäri Sloveniaa ja Kroatiaa

keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Maanantai 20.4.2015 - Tiistai 21.4.2015

Maanantai 20.4.2015

Uusi viikko ja uudet haasteet edessä. Olo myös vähän helpottunut. Viime viikosta jäi kuitenkin erittäin miellyttävä fiilis. Suurin haaste on, kun kaikki eivät puhu ollenkaan englantia. Onneksi oli kuitenkin muutama henkilö jotka osasivat.

Juttelin turvallisuuspäällikön kanssa tänään niistä ylinopeuksista. Mikäli henkilöllä ei aiempia ylinopeuksia ole ollut, hän saa varoituksen. Useammasta varoituksesta menettää ajoluvan alueelle, joksikin aikaa. Myös siinä tapauksessa tulee ajokielto heti alueelle, jos on saanut aiemmin huomautuksen ja ajaa uudelleen yli 30 % yli sallitun, ja asia tulee turvallisuuspäällikön tietoon.

Tänään oli tarkoitus lukea, yhteenveto viime vuodelta ja uusi suunnitelma. Suunnitelma muuttui hieman, kun siinä olikin noin 250 sivua. Vapaa-aikana tai sitten, kun töissä on hiljaisempaa, olisi tarkoitus käydä tuo läpi. Menin sitten portille työskentelemään ”apupoika Anterona”. Aamu olikin yllättävän rauhallinen, muutamia vierailija lupia jouduttiin tekemään.

Olimme jonkin aikaa olleet sisätiloissa, kun siirryimme portille tekemään tarkistuksia autoille ja kuljettajille. Pysäytimme sattuman varaisesti autoja. Tarkistimme sekä henkilöiden että autojen kulkuluvat. Osasta autoista tarkistimme myös tavaratilan. Kaikilla autoilla, jotka pysäytimme oli luvat ja asiat kunnossa. Tarkastuksen jälkeen he tekivät raportin koneelle.

Päivällä teimme tarkistuskierroksen alueella. Saimme 2 hälytystä sinä aikana. Ensimmäisellä kerralla tuli hälytys aidasta, jonka kävimme tarkistamassa. Siellä oli nurmikonleikkaajia. He olivat luultavasti osuneet laitteilla aitaan tai nojanneet siihen. Toinen hälytys liittyi käveleviin henkilöihin, kävelivät alueella, jossa kävely on ehdottomasti kielletty. Paikalle päästyämme, emme löytäneet enää henkilöitä. Luultavasti he olivat jostakin rahtilaivasta, lähteneet liikkeelle.


Päivän päätyttyä lähdin keskustaan, hieman kävelemään ja tutkimaan paikkoja. Kovin kauan en jaksanut olla, kun viikonloppuna olin hieman kipeänä. Päivän aikanakin oli välillä vähän heikko olo. Toivottavasti huomenna on taas ihan iskussa. Kuvan keskellä on mantereen reuna ja sen toisella puolella on jo Italia. Autolla ajaa keskustasta noin 5-10 minuuttia Italian puolelle.

Bussimatka kotiin ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä. Kuljettaja seikkaili ihan ihme paikoissa ja kun vihdoin pääsimme oikealle reitille, niin ei päästänyt minua bussista ulos. Siinä meinasi tulla suomalainen sisu esille. No, seuraavalla pysäkillä hyppäsin pois ja kävelin takaisin.


Tiistai 21.4.2015


Tänään oli hieman rauhallisempi päivä. Aluksi teimme rauhallisesti tarkistus kierroksen alueella. Normaalisti sen tekee 45 min, mutta nyt meni melkein 2 tuntia. Kävimme parkkitalon katolla katselemassa kiikarilla aluetta ja ympäristöä. Vuoret ja Alpit näkyivät hyvin sieltä.

Seuraavaksi jäin portille vartiointi tilaan. Seurasin, kun he tekivät vierailija lupia. Olisi ollut ihan kiva myös koittaa tehdä niitä, mutta siinä oli pieni este. Kaikki ohjelmat olivat sloveniaksi. Pääsin kuitenkin hyvin perille kuinka asia toimii. Loppupäivä meni sitten nappuloita painellessa. Kuljettajien kävelyreitti on kopin edestä ja heille piti avata kulkureitti. Sama asia piti tehdä molempiin suuntiin. Jossain vaiheessa kysyttiin onko tylsä homma, johon totesin, että mukavampi homma kuin toimistossa lukea. Työntekijät ovat olleet todella mukavia, välillä tuo englanti tuntuu olevan puolin ja toisin vaikeaa. Tähän asti kuitenkin selvitty. 

maanantai 20. huhtikuuta 2015

Lauantai 18.4.2015 - sunnuntai 19.4.2015

Lauantai 18.4.2014



Lauantaina sitten satoi vettä melkein koko päivän, välillä oli pieniä taukoja. Päivä menikin hyvin rennosti sisällä ja katsoen leffoja. Sateen pitäessä hieman taukoa, pääsin lähtemään syömään. Toisaalta oli ihan kiva ottaa rauhallisesti, koska viikolla tuli kuitenkin, niin paljon uutta asiaa. Huomiselle on luvattu jälleen noin 17 astetta ja aurinkoista. Tarkoitus olisi lähteä kaupungille kiertämään ja katselemaan, kun aikaa on hyvin.

Sunnuntai 19.4.2015

Sunnuntaina lähdin aamupäivällä keskustaan tutustumaan. 
Paikka on todella pieni. Rantakadulle paikalliset asukkaat tulevat kävelemään ja viettämään aikaa ravintoloiden terasseille. Tänäänkin oli todella paljon ihmisiä liikkeellä, johtunee varmasti eilisestä, koska satoi vettä lähes koko päivän. Koperiin tulee myös muilta alueilta ihmisiä viettämään päivää. Sloveniassa on vain pieni määrä rantaviivaa, vain 56km.    R 


Keskustassa oli paljon pieniä kujia, missä kahviloita tai pieniä kauppoja. Melkein kaikki pienet kaupat olivatkin kiinni tänään. Arkena täytyy käydä uudestaan kiertämässä, jolloin pääsee myös katsomaan kauppoja sisältä. Alueella on paljon vanhoja rakennuksia. Hienoa nähdä, ettei niitä ole joka puolelta poistettu uusien rakennuksien tieltä.

Olo on ollut hieman kipeän oloinen, joten ajoissa takaisin kämpille lepäämään. Täällä on välillä todella lämmin ja hetken päästä voi taas olla kylmä.